3 februari 2009

Östrabo och Margretegärde

Idag står jag och delar ut broschyrer och svarar på frågor om Udda-valet på Östrabo Y och Margretegärde. Igår hängde jag ett par timmar på Östrabo 1. Jag tror att det finns många bra idéer på gymnasiet, så det är viktigt att vi når ut bra där också. Jag pratade med en lärare i fredags när jag var på Agneberg, och under hans lektioner i marknadsföring hade några grupper jobbat med Udda-valet hela januari. Det är jättebra att jobba med Udda-valet på lektionerna, och det passar in i en massa olika ämnen! Så fråga din lärare om du inte kan få jobba med Udda-valet på lektionerna!

På svenskan kan man t.ex. öva på att skriva sina förslag, på samhällskunskapen kan man ta Udda-valet som ett konkret och "verkligt" exempel på demokrati. På matten kan man räkna ut hur mycket ens förslag kommer att kosta och på slöjden, tekniken eller bilden kan man göra sin illustration... Det finns massor av möjligheter!

Tveka inte att höra av dig till mig eller Ungdomsrådet om du har några frågor!
Jag finns på 0761-45 27 78 eller josefina.andersson@uddevalla.se och Ungdomsrådet träffas nu på måndag, 9 februari nästa gång. På stadsbiblioteket, i ett rum som heter Romanen, kl 16.30!
Kom dit!

I antikens Grekland fick bara fria män rösta (dvs inga kvinnor eller slavar eller fattiga fick vara med och bestämma). I Udda-valet får alla på högstadiet och gymnasiet i Uddevalla rösta! Nästan som i Grekland, fast lite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar